Procesbeskrivelse


26/9Gruppens første møde.
Gruppen mødtes mandag på skolen. Helena var fraværende pga. Kbh.
Fået udarbejdet en samarbejdsaftale - mangler dog stadig at afstemme forventninger til hinanden.
Der er dårlige arbejdsvilkår på skolen. Aftalt at vi fremover mødes på Hjørring bibliotek så vidt muligt. Vi har booket lokalet til torsdag og fredag.
Aftalt at vi laver en brainstorm på casen til på torsdag. Hvilke problematikker og spørgsmål kan være relevante til klinisk vejleder. Sammensætter dem alle på torsdag.

27/9 (undervisning AM)
Vi har i AM´s undervisningstid udarbejdet en problemstilling. Afventer nu bekræftelse af denne af vores vejleder.
Derfor aftalt vejledning med vejleder fre. 30/9. kl 13.

29/9
Første gang gruppen er samlet fuldtallig.
Vi har snakket om gruppes samarbejde, og hvor vi er hver især ift kommende eksamen.
Vi har udarbejdet en mindmap ift. vores problemstilling/identitet.
Vi har lavet en oversigt til vejleder omkring, hvad vi gerne vil have vejledning på i morgen.
Vi har snakket om innovation til eksamen
Mindmap:


Aftaler:
vi har aftalt at mødes i gruppen igen mandag kl. 11 efter undervisning - følge op på vejledning.
og onsdag d. 6. okt kl 9-13 i (booket hvidt lokale på Hjørring Bibliotek).
Gruppen mødes igen ons d. 12. okt kl 9-14 ((booket hvidt lokale på Hjørring Bibliotek) som udgangspunkt arbejder vi hjemmefra i uge 42. Det aftales videre i uge 41 hvilke emner.
30/9Karina/vejleder er syg i dag, og vi tager derfor udgangspunkt i besvarelser og laver en mindmap ud fra at reflekterer videre omkring problemformuleringen. Problemstilling og Mindmap udarbejdet. I dag er vi begyndt at udarbejde vores webblog.

03/10Vejledning, Karina.Problemstilling er godkendt som udgangspunkt - med plads til ændringer i processen. Klinisk vejleder er kontakter pr tlf i klinikken, men optaget. Herefter på mail. - vi afventer svar! mindmap på vejledning.

06/10
P
roblemstilling Vi er klar over at vores problemstilling kan ses som et postulat/en hypotese, men vi vil ud fra udvalgte teorier, information og undersøgelser påvise, at man på et teoretisk plan kan vise en sammenhæng mellem nyopdaget DM1 i teenagealderen og en mulig større forekomst af senkomplikationer senere i livet. Svar fra diab.sygpl: Vi har fået svar fra diabetes sygeplejerske og har en aftale ons. d.12. okt kl 13.30 - vi har spørgsmål klar som aftalt. Vi har tillige aftalt at vi laver kommunikationsøvelsen samtidig med.

Aftaler:
V
i mødes igen ons d 12. okt kl 9. Reviderer spørgsmål til da vi har undervisning i morgen omkring kommunikation.
D
eadline: Vi har uddelt opgaver i gruppen ift teorier, teoretikere mm til webbloggen. Dealing på hjemmearbejde Torsdag d. 20. okt. kl 9/uge 42. Vi har udarbejdet Mindmap på webblog og EKSAMEN.

12/10I dag forbereder vi spørgsmål til vores interview samt kommunikationsøvelse (varighed) Vi får også aftalt hvordan vi vil arbejde og mødes i uge 43+44, samt får bestilt lokaler som vi kan benytte disse dage.
Overvejelser i forhold til interview:
I vores interview med Bente har vi valg, at stille kvantitative spørgsmål i forhold til statistikker og kvalitative spørgsmål for at gå mere i dybden. Vi har valgt at føre en samtale med Bente, dvs. et ustruktureret interview, hvor vi alle er inddraget.  Argumentere for opbygningen af interviewet.

Vi har fulgt op på vejledning fra mandag d. 10. okt - ift webblog og materiale + problemstilling.
Aftaler:
Vi aftaler at vi mødes igen torsdag d. 20 oktober. Her skal vi inden, have forberedt teori osv. som skal ind på bloggen denne dag. Da vi skal vi sammensætte og bygge videre på bloggen, så der kommer en rød tråd igennem det hele.

Vi gennemgår sammen, interviewet og skriver metode for dette (til vejleder mandag d. 24)
Den 24 oktober skal vi mødes med Karina, vores vejleder kl 13. Her skal vi have vores kommunikationsøvelse.
20/10I dag mødtes vi på biblioteket kl 9. Vi har i dag fået et overblik over hvad vi mangler og hvilke ting der fremadrettet skal laves. Bloggen begynder at ligne noget, med vores indhold.
Der blev også snakket og skrevet videre på vores innovative ide.
Vi har til mandag aftalt ,at lave nogle hjemmeopgaver, som vi sammen kigger på mandag. Inden vi mødes med Karina får vi lige snakket de forskellige kommunikationsformer og modeller igennem sammen.

24/10Vi skal i dag mødes med vores vejleder Karina, på skolen kl. 13, til kommunikationsøvelse. Inden vi tager op på skolen, snakker vi lige vores kommunikations video igennem. Vi har arbejdet med med Calgary-cambridge guiden til vores kommunikationsøvelse, som vi fik analyse af sammen med vejleder.

Vi har fravalgt at have kommunikationsøvelsen med på vores webblog, fordi vi analyserer den sammen med vejleder. Vi har debatteret hvor langt vi er, og hvor vi bevæger os hen ift vores problemformulering - og det der skal på webbloggen. Vi har udarbejdet en mindmap over vores refleksioner til eksamen også.
25/10
Vi har i dag kun arbejdet 3 i gruppen pga. sygdom, så der er lavet lidt ændringer i planlægningen til arbejdet i dag. Vi har fået lavet den “overordnede” indledning samt konklusion på vores arbejdsprocess/ gruppearbejde. derudover har vi foretaget lidt ændringer i problemstillingen, så den er lidt mere konkret


26/10
Lidt sygdom i gruppen fortsat, men vi holder hovedet oven vande og kører videre…
Vi har i dag arbejdet med vores indlæg til webblog og referencer, og er så småt igang med innovationsslangen, vi har produktet - og fortsætter i den kreative proces.
Webblog former sig fra den bedste visuelle side, og vores teori er i top, synes vi selv!

Lektie
til torsdag:

-kigge mindmaps igennem (ligger her på Logbog/eller samlet i dok. i gruppen) om vores fravalg/tilvalg. evt. kort argumenterer for fravalg/tilvalg

-hvis der er nogle der springer i øjnene :)
-Helena skriver løbende videre på konklusion af procesbeskrivelsen og skal bruge vores tanker til dette.
-Læse på innovationsslangen :)


27/10
Atter en dag på Hjørring bibliotek. Vi har talt om vores hjemmearbejde på mindmap i forhold tilvalg og fravalg.
Arbejdet med konklusion til procesbeskrivelsen.

Vi har også lavet en “overordnet” innovationsslange, som skal ind på bloggen. Derudover har vi lavet den “rigtige” innovationsslange, hvor vi har beskrevet vores ide og vores innovationsproces. Vi har valgt kun, at lægge den “overordnede” innovationsslange på bloggen, da vi vil præsentere den “rigtige” innovationsslange til eksamen,
Innovationsslangen/proces er opstartet og der er aftalt hvad vi lægger på webblog.


28/10I dag har vi har sendt en mail til vores underviser Bente Kock Pedersen, som underviste os i innovative ide’er.
I dag har vi har set datoer igennem for samtlige web-referencer.
Vi har gennemgået og revideret div. tekst på webblog.
Skrevet spørgsmål til vejleder/Karina vedr. vejledning mandag d. 31. okt. kl. 9.00
Hjemmearbejde til mandag.

Læse HELE webblog igen (den er udgangspunkt for hele eksamen).


31/10I dag har vi haft vores sidste vejledningstime med Karina.
Taget tilbage i vores vante grupperum på biblioteket hvor vi har færdig gjort vores blok.
Spist frokost sammen på Friends i Metropolen – vi har jo lige fået SU ;-)
Resten af dagen er gået med at rette de sidste fejl og mangler på bloggen.


1/11I dag skal vi have sendt bloggen sendt afsted og så står den på forberedelse af kommende eksamen.
Vi har aftalt at vi mødes de næste 3 dage her på biblioteket og forbereder vores gruppeeksamen. Vi stiler mod at holde fri fredag, hvor vi hver især forbereder os på modulets litteratur.


Konklusion på proces:


Forløb:
Vi er nu nået til afrundingen af vores arbejdsproces med webblog og fordybelse i gruppens problemstilling. Webbloggen er nu færdig og klar til aflevering.
Fra start var vi meget forvirrede da dette modul kan være en meget kreativ og uhåndgribelig proces. Derudover har det også været en udfordring vi ikke hinanden pga. klassens ny sammensætning. Tilsammen har det gjort at hele processen indtil nu har budt på mange facetter og i hele forløbet har vi også skulle socialisere os med hinanden.

Vi har i starten brugt meget tid på at finde den rette problemstilling. Vi er meget opmærksomme på, at vores valgte problemstilling er et postulat som vi ikke vil kunne bevise. Vi kan via vores arbejde med bloggen nu endelig konkludere at vi har belæg for vores problemstilling.  Samtidigt har vi dog hele tiden hold muligheden åben for at ændre i vores problemstilling.
Vi valgte fra start at booke studielokale, på Metropol bibliotek i Hjørring, for at give gruppen bedst muligt arbejdsvilkår og fastholdelse af struktur. Vi har aftalt faste mødepligtsdage og haft som målsætning at nå vores delmål -som er revideret løbende i processen - for at nå vores mål!

Vi har i fællesskab udarbejdet en plan over vores forløb og samarbejde. Dette kan ses i vores procesbeskrivelse. Vi har brugt mindmap som en visuel plan og forståelsesproces. Lavet delmål og arbejdet videre med vores resultater og aktiviteter derfra.


Vi har fravalgt at skrive samarbejdsaftale fordi den ikke er relevant for bloggen men er intern for gruppen. Vi har også valgt at skrive Logbog for gruppen og benyttet os af google docs som fælles kommunikationsredskab. Selve procesbeskrivelsen på webbloggen er en reduceret udgave af vores interne Logbog.


Innovationsslangens projekt er i skrivende stund i fuld gang i forhold til planlægning af eksamen.

Vi har ikke uanede ressourcer tidsmæssigt til at udforske innovationsslangens mange facetter, og derfor har vi valgt som en appetizer at informere om innovationsslangen på webblog for at fremføre mere af processen til eksamen.


Valg af metoder:

Fravalgt at inddrage unge i vores innovations spørgsmål på chat på diabetesforeningen/ung - fordi der ikke var nogen aktivitet, og dermed ikke den undersøgelsesflade vi havde forventet. Vi har af mangel på tid i stedet valgt at inddrage unge med diabetes type 1 via Facebook og direkte private spørgeskema til brugerne, for at opnår et hurtigt resultat på vores spørgsmål. Vi har fravalgt, at det ikke giver os det største kvantitative svar. Vi ser vores metode som en enkel og afgrænset metode pga. den tidsmæssige faktor.

Vi har med vores egen viden og empiri fra praksis udarbejdet et spørgeskema til unge med diabetes type 1 til vores undersøgelse. Dette er gjort for herigennem at opnå en indsigt og viden i unge mellem 15--18 åriges tanker om "at leve med diabetes type 1" og for at se, hvordan vores innovation bliver modtaget.


Sammenhængen mellem de resultater vi har opnået, og de metoder vi har brugt pga. tidsperspektiv, har været en vellykket metode for os da det er lykkes at få nogle brugbare svar på vores spørgeskema.


Vi har dermed opbygget vores erfaringer ligestillet med den empiri vi har tilegnet os.


På webblog har vi fravalgt Kommunikationsøvelsen der foregik med diabetes sygeplejerske, fordi vi har analyseret den sammen med vejleder.


Vedrørende Samfundsøkonomi  har vi fravalgt sundhedsloven, velfærdsstat og kronikerpakke og har taget udgangspunkt i samfundsøkonomi i forhold til senkomplikationer.
Plan:

Hele processen har lært os, at være fleksibel i samarbejdet, og se på vores erfaringer undervejs - da nogle har fået en anden drejning og genovervejelser i forhold til, hvad der er relevant og ikke - for videre forløb i processen.


Vi har ændret problemstillingen undervejs fra:


"For teenagere som har fået konstateret type 1 diabetes,
kan en manglende viden og forståelse for sygdommen resultere i senkomplikationer, som på sigt kan være en stor økonomisk belastning for det danske samfund"

Til: "For teenagere som har fået konstateret type 1 diabetes,
kan en manglende støtte og forståelse for sygdommen resultere i senkomplikationer, som på sigt kan være en stor økonomisk belastning for det danske samfund"

Problemstillingen er ændret, fordi vi har erfaret gennem processen, at det er behovet "støtte og forståelse” for teenagere med diabetes type 1 der vægter højst. "Viden" vi har fravalgt da diabetikeren tilegner sin viden gennem den forbyggende vejledning af diabetessygeplejersker og andre i det tværfaglige teamarbejde.


Vi formåede via samarbejde i gruppen at gøre vores problemstilling mere håndterbart for os og få brugerne med ind i spil i forhold til vores problemstilling.


Vi har samtidig kunne se en rød tråd gennem forløbet med de processer vi har været igennem - både i de teoretiske emner på webblog og innovationsprocessen. Vi har fået udvidet vores syn på det at være UNG med diabetes type 1.


Vi har oplevet, at gruppens struktur har givet en tryg og god mødestabilitet. Vi har i fællesskab nået målet for dette moduls læringsudbytte. Vi har alle udviklet os individuelt og i fællesskab, og vi har som sygeplejerskestuderende tilegnet os mere viden og erfaring som har givet os en større forståelse og mening for modulets læringsmål.


Vores mål er opnået, og vi ser alle frem til eksamen, hvor vi endelig kan vise vores innovations ide frem!
































































































Ingen kommentarer:

Send en kommentar